Thursday, March 5, 2009

KES BULI.. Senior vs Junior.

Masalah buli di sekolah2, khususnya di sekolah menengah kian meruncing baru-baru ini. Sehinggakan ada yg melibatkan pembunuhan. Sehubungan dengan itu, banyak pihak telah mengemukakan idea untuk menyelesaikan masalah ini. Dalam post kali ini saya selaku remaja tertarik untuk mengulas sedikit tentang idea yang dikemukakan oleh Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN). Semalam PIBGN telah mencadangkan agar konsep senior-junior dihapuskan kerana ia menjadi faktor utama kes2 buli di sekolah. Jadi, timbul 2 persoalan dalam hal ini. (1) Mampukah penghapusan konsep senior-junior ini menyelesaikan masalah buli di sekolah? (2) Bolehkah konsep ini dihapuskan?

Untuk menjawab persoalan yang pertama, pada pendapat saya ia memang mampu. Saya berpendapat dengan menghapuskan konsep senior-junior di sekolah mampu untuk menyelesaikan masalah buli ini. Masakan tidak, hampir kesemua kes buli adalah melibatkan senior membuli junior. Teorinya begini, senior sentiasa ingin mengenakan junior mereka sebagaimana mereka telah dikenakan oleh senior mereka dahulu, ketika mereka masih bergelar junior. Selain itu, seorang senior menganggap junior tidak boleh melakukan semua perkara yang boleh dilakukan oleh senior, dan jika terdapat seorang junior yang tunjuk lagak dengan melakukan apa yg senior buat, maka junior itu mesti ditunjuk ajar. Maka, timbullah masalah buli. So, jelas bahawa dengan menghapuskan konsep senior-junior, tidak lagi timbul panggilan senior-junior, setiap batch yang berlainan akan dilayan seperti kawan biasa tanpa rasa takut. Akhirnya, masalah buli pasti dapat dikurangkan, dan lama-kelamaan dapat diatasi.

Walaubagaimanapun, terlalu banyak kebaikan perlu dikorbankan dengan menghapuskan konsep ini. Seorang senior yang baik sebenarnya mampu untuk membentuk peribadi seorang junior yang nakal, walaupun junior yang amat nakal itu tidak mampu dibentuk dengan nasihat guru, libasan rotan guru, sesi kaunseling oleh guru kaunseling dan dengan dijemur di tengah2 panas. Sebabnya senior yang duduk dan tidur di tempat yang sama dengan junior mampu memahami perasaan junior mereka. Selain itu, disebabkan senior dan junior masing2 masih memegang 'title' seorang 'pelajar', maka nasihat yang senior beri kadang2 lebih mudah diterima, sebab acapkali timbul dialog seperti ini selepas seorang pelajar dileter oleh guru, " Cikgu ape tahu ape yg kite rase, keje nk bg keje skola bnyk2, pstu mara kalo x siap, buat slh leter lg, bla..bla..bla..". Tambahan lagi seorang senior pernah melalui zaman junior, maka mereka memahami apa yang diteriam junior mereka. Ini terbukti apabila di bekas sekolah saya sendiri, saya perasan yang kadang2 junior lebih terkesan dengan nasihat senior berbanding guru. Alasannya bukan kerana mereka kurang hormat pada guru dan melebihkan hormat pada senior, tetapi kerana cara nasihat yang diberi lebih bersesuaian.

Kemudian, untuk mejawab persoalan yang kedua, iaitu Bolehkah konsep senior-junior dihapuskan? Pada hemat saya tidak, saya tidak nampak bagaimana konsep senior-junior ini dapat dihapuskan. Mungkin ya panggilan senior-junior dapat dihapuskan, tetapi pastinya panggilan lain pula akan timbul. Sebab pada fitrah seorang remaja sekolah, mereka tidak akan melayan pelajar yang lebih muda daripada mereka dengan cara yang sama mereka melayan pelajar yang sebaya dengan mereka, apatah lagi kalau umur mereka berbeza 4-5 tahun.

Kesimpulannya, jikalau mengikut pandangan diri saya yang lemah dan hina di sisi Allah ini, saya tidak fikir bahawa dengan menghapuskan konsep senior-junior ini merupakan langkah yang bijak untuk menangani masalah buli, kerana terlalu banyak kebaikan perlu dikorbankan, dan mustahil pula konsep senior-junior ini dapat dihapuskan secara total. Penyelesaiannya? Pihak yang bertanggungjawab perlu memikirkan cara yang terbaik untuk menyelesaikannya. Mungkin dengan mengadakan satu kursus khas kepada para senior boleh membantu?

13 comments:

/ said...

hmm,klau srahkn pd phak skolah je mslh ni mmg x kan slesai.mse ana form 3 dak skelas ana sndri yg terajang ustaz.
camni la ble agama ltk kt kaki.
sstngh plajr buli dak lain sbb kne buli mse jd junior.senarnye mcm biase r sbb krang didikn agama,perskitrn negatif,pngruh rkan,rse dri hbat sngt dn x tkut laknat Allah.
sheikh,ane nk delete account fs,ym ngan blog???

Saifullah [SwordOfAllah] said...

btol3..
mslh buli senanye brkaitan dgn jati diri n pgngn agame..
settlekn bab tu dlu, kompem ok..

nk dlete??
kalo nk dlete fs tgok r kt setting, mst ade nyer..
kalo nk dlete blog pn tgok r kt setting..
an x bpe tw..
tp mst ade kt setting nyer..
try carik dlu

Anonymous said...

salam..

buli... na'uzubillah min zalik.. kpd smua remaja... bangkitlahh.. kemanakah perginya qudwah yg rasulullah ajarkan?? kemana hilangnya sifat mahabbah dan ukhuwah yg islam sampaikan..?

bayangkan.. seandainya berita sampai kpd kita, adik kt kena buli di sek baru, abg kita dibelasah kwn2 sndiri dek krn pkr2 kecil... bayangkan lagi, andai kita seorang ibu, seorang bapa, anak kita lebam sana sini dibuli, apa perasaan anda?

knp perlu kt perbesarkn masalah2 yg kecil.. tidak terfikirkah kt tntg saudara2 kt di palestin yg jauh lebih mnderita dek krn masalah2 yg jauh lbh besar??

bangunlah semua remaja.... buka matamu.... guna akalmu... tingkatkan iman...... sedihnya nabi melihat ummat baginda seperti ini.......

Anonymous said...

spe bce mastika yg latest?
ade pasal budak2 laki skolah rendah nak wat tak snonoh kat dak pempuan..siap nak tangkap2 agi..
ade yg merokok cam loollipop jer..
Astaghfirullahal'azim..

Aisyah Shams said...

salam

klu ikut experience akula (kat kisasla, kat ne lg - tp, bhgn. muslimat je kut~), sistem rumah sedikit sbnyak meminimakan konsep senior junior, sbb kitorg rapat lg dgn adeq/kkq kat rumah sndirik drpd kwn2 1 batch (aku tau muslimin smgt batch teramat kuat.. hak3)- tp ader setback la sistem ni; assabiah sket.. hehe (tp dpt diselesaikan ble dh kuar skolah) - ble camtu, igt2 nme pun kureng sketla kut (ker aku je ade masalah ni, sbb aku mmg susah igt nme - igt muke cukup, ahakz~)

wsalam

Saifullah [SwordOfAllah] said...

uih agh,
pnjg nyer tazkirah..
tu la org kte, wt blog sndiri,
pstu post la tazkira tu, bole sume bce..
hehe..

Saifullah [SwordOfAllah] said...

tim tam,
tu la mslh nyer..
nnt dak2 sek rndh tu la yg akn mnruskan budaye buli hi-level kt sek men nnt..
parah~

ecah,
o.. ye ker?
ptot la kitorg tgok assabiyah rumah sukan agak lbey sket kt bhgn mslmt, hehe..
lg2 omar, sori yer..
kitorg smgt batch t'amat kuat?
bkn smgt batch, tp smgt kisas, hehe..
smgt Islam~

mhmdzlzm said...

erm..
bende ni x blaku langsung kt sek lame aku..
kcuali time kitorg msh junior lg..
tp time batch aku jadi senior,
alhamdulillah xde blaku camtu..
senior syg gile kt junior..
mcm adek sndri lak..
siap boleh kacau2, sakat2 n gurau2 lg..
kan aman dan harmoni kalo mcm tuh..
hehe

Saifullah [SwordOfAllah] said...

aaaa..
tu la psl mslh yg sebenanye bkn b'punca dr konsep senior-junior, ye dak??..

Anonymous said...

if and only if umat islam btul2 laksanakn islam,,pasti kes buli x akn ade..takutlh pada allah,,muslimin muslimat sekalian.

hidup akan jadi begitu indah jika bersama allah.

cann said...

kenapa la smngt senior junior ni ade..knp x leh bersatu je..syg mnyayangi..bkn slh pun klu wat cmtu..
kesian bdk2 yg kena buli, ak pn xtw la nk ckp cmne psl mnde2 cmni...sedih sgt tgk keadaan bgini...kecik2 time blaja cmni pun hmmmm....ntah la, xde kate2 nk katekan kekesalan aku ni..hmm..

awe said...

hurm...
rasenye konsep senior junior tu brgantung pd individu nk tafsir camne...
ade yg tfsir 'dpt bibik baru'
bleh soh bsuh kasut..bj..
ade yg tfsir 'dpt adek bru'
tp kdg2 xleh tgk buli fizikal je
buli mental pon kne konsider jgak

betul x alang?
hoho

Saifullah [SwordOfAllah] said...

khalifah,
btl2.. segale mslh puncanya sbb kite jaoh dr landasan Islam,
kalo ikot jln Allah, pst btl, sbb jalan Islam tiada keraguan pdnye..

che paan,
btol gak..
rame yg mnyalahgunekn peranan senior, sptotnye bole djdkan baik tp x dibuat..
smgt senior-junior ade xpe, tp smgt nk mmbntu laa..

awe yg x abeh2 mnyakat ak,
tafsiran yg slh la yg tlh mmbuat mslh ni..
(we, bile ak nk tw pggilan ko dlm family, bole ak mnyakat ko lak!)
haahaha...~