Tuesday, February 17, 2009

Tribunal Perang untuk IsraeL?

Saya teringat ketika saya menghadiri satu demonstrasi ttg isu Gaza di hadapan masjid negara, KL. Dalam majlis itu Tun Dr Mahathir ada mencadangkan 3 cara utk kita melawan Israel. Prtama, dgn memboikot dolar AS . Ke-2, agar dijalankan satu tribunal perang bg menyiasat jenayah perang oleh rejim Israel. Ke-3, agar kita memboikot brgn2 AS dan dan syarikat2 yg mmbantu Israel.

Dlm post ini, saya nak mmbincangkan cdgn Tun yg ke-2, iaitu ttg menubuhkan satu tribunal perang bg menyiasat jenayah perang rejim Israel. Kenapa nak mmbincangkan yg ke-2? Hal ini adalah kerana, semalam(17.02.09) tlh b'langsung satu tribunal perang di Kemboja bg membicarakan bekas ketua penjara rejim Khmer Rouge, Kaing Guek Eav atau 'Duch' atas beberapa tuduhan. Antaranya beliau bertanggungjawab menyebabkan kematian 1.7 juta rakyat negara Kemboja tiga dekad lalu, penyeksaan fizikan dan mental yg sistematik atas lebih 15,000 tahanan semasa beliau menjadi ketua penjara rejim dahulu dan banyak lagi jenayah perang. Tribunal perang ini dikendalikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(PBB).

Di sini timbul satu persoalan, tidakkah PBB sedar dan lihat bahawa rejim Israel telah melakukan jenayah yg lebih besar drpd jenayah rejim Khmer Rouge tersebut? Tidakkah PBB mahu menubuhkan satu tribunal menyiasat jenayah perang oleh rejim Israel?

Mari kita 'recount' balik apa yang telah rejim Israel lakukan terhadap tanah dan rakyat Palestin. Pertama, Zionis telah merampas tanah Palestin secara rasminya pada 15 Mei 1948. Peristiwa ini dinamakan "nakbah" dimana pada tarikh tersebut lebih daripada 60 peratus rakyat Palestin di usir ke luar negara, manakala 30 ribu lagi diusir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka. Selain itu, daripada jumlah 580 perkampungan rakyat Palestin yang wujud sebelum perang 1948, rejim Zionis telah menghancurkan 478 buah kampung serta terlibat dalam lebih 34 jenayah pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin. Kemudian kita lihat pula pada peristiwa Deir Yassin pada 9 April 1948 yang melibatkan pembunuhan seramai 254 orang termasuk orang tua, wanita dan 52 kanak-kanak. Baru2 ini, kita lihat pula serangan rejim Israle atas Gaza pada akhir tahun lepas di mana orang awam menjadi mangsa.. Dan jika kita mengira jumlah kematian di Palestin akibat serangan Zionis dari dahulu hingga sekarang, sudah jutaan terkorban kebanyakannya terdiri drpd glgn kanak2, wanita dan org tua(angka ini jauh lebih banyak jika dibandingkan dgn jumlah kematian oleh rejim Khmer Rouge di Kemboja).

Persoalan yang timbul, kenapa Israel tidak dihadapkan dengan tuduhan perang oleh PBB? Soalan yg mudah, dan jawapan yg mudah.. Jwpnnya, PBB ni anak Israel! PBB x akan mmbuat sesuatu yg b'tntangan dgn kepentingan Israel!!.. Jd, xkan x ada cara lain nak mnntang Israel?? Ada.. iaitu, the only way to fight against Israeli is WAR!!!.. Berhenti b'hrp pd mana2 kerajaan di dunia ni yg baik hati nk mmbuat plan damai, brhenti b'hrp pd PBB utk menubuhkan satu tribunal jenayah perang buat Israel. Hanya b'hrp pada Allah utk mmbantu gerakan2 yg menentang Israel spt HAMAS dan HIZBULLAH!! Percayalah, pertolongan Allah itu sgt hampir..

2 comments:

mhmdzlzm said...

dlm peristiwa sabra shatila brape ramai mati?

Saifullah [SwordOfAllah] said...

ntah ler...
pnh bce, tp x igt..